Școala Româno-Britanică | Metode de predare
15695
page,page-id-15695,page-template-default,ajax_fade,page_not_loaded,,overlapping_content,qode-theme-ver-7.9,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.1,vc_responsive
 

Metode de predare

Metodele utilizate sunt inovative în educatia actuala planurile de lectii fiind elaborate utilizând zig-zag-ul educațional de alternare și succesiune a activităților de predare, urmărind: cunoașterea (10 min), înțelegerea (10 min), aplicarea (20 min), analiza/sinteza/evaluarea (5min).

Ca modalități de asigurare a acestui zig-zag educational sunt utilizate elemente specific diferitelor sisteme educaționale:

1.Elemente specifice sistemului britanic de învățare

  • Jocul este un element esențial în fixarea cunoștințelor;
  • La baza acestui sistem educațional există principiile utilității informațiilor transmise spre învățare. În acest sens, predarea, urmând programa națională românească, va fi orientate către a stimula elevul să identifice în ce fel poate utiliza informațiile noi.

2.Metode de educație non-formală utilizate în cadrul Școlii Româno-Britanice

Animație socio-educativă Jocuri de societate
Animație stradală Open Space
Biblioteca Vie Origami Teatru
Cafenea Publică PhotoVoice
Debate Storytelling (Arta Povestirii)
Expoziția vie Teatru de Umbre
Facilitare grafică Teatru Forum
Flashmob Juriul cetățenesc

3.Elemente specifice sistemului Montessori, pe care le-am ales pentru a fi utilizate în cadrul Scolii Romano-Britanice:

 

Invatatoarea

 

  • Clasa este coordonata de invatatoare initiata în pedagogia Montessori
  • Invatatoarea este ajutata de un asistent (sau mai multi) care o sprijina în indeplinirea responsabilitatilor
  • Materialele sunt introduse și prezentate intotdeauna de catre invatatoare, în timp ce asistenta se asigura de buna desfasurare a lucrurilor în clasa

In metoda Montessori, pedagogul este un ghid care insoteste copilul în asa fel incat acesta sa isi dezvolte adevaratul potential, lasandu-i libertatea de a invata singur. El nu va interveni în activitatea copilului decat atunci cand acesta are nevoie de ajutor sau pentru a asigura respectarea regulilor convenite în clasa. Este un observator pregatit sa recunoasca perioadele senzitive și rolul sau este de a indruma plecand de la aceasta observare atenta a nevoilor și abilitatilor copilului, prezentandu-i materialele potrivite în functie de evolutia acestuia. Ulterior, pedagogul monitorizeaza impreuna cu copilul masura în care obiectivele stabilite de comun acord au fost atinse.

Amenajarea clasei 

 

  • Clasa este amenajata ingrijit și ordonat, astfel incat copiii sa poata absorbi aceste calitati
  • Mediul este pregatit în asa fel incat sa vina în intampinanrea dorintei elevului de a alege o activitate din cele prezentate
  • Cromatica este neutra și calma, camera atent amenajata și ordonata, atragatoare prin simplitatea ei. Accentul cade pe materiale, acestea iesind în evidenta și atragand copiii sa lucreze cu ele
  • Peretii clasei nu sunt aglomerati, iar elementele expuse sunt alese cu grija, facand legatura cu subiecte discutate în cadrul activitatilor. Ele sunt schimbate periodic pentru a atrage curiozitatea copiilor
  • Cartile alese intr-o clasa Montessori sunt de obicei bazate pe elemente reale. Povestile despre natura, plante, animale, oameni și locuri din lume sunt fascinante pentru cei mici
  • Mobila din clasa Montessori este proiectata pe masura copiilor (mese, scaune etc)
  • In acelasi spirit, cuierul este și el amplasat astfel incat copiii sa sa se descurce singuri cu hainele și incaltamintea, cu cat mai putin ajutor posibil
  • Clasa este dotata cu matura și mop de dimensiuni potrivite copiilor, ca și carpe de sters praful, pe care acestia le pot utiliza pentru a face curat la masa de lucru dupa terminarea activitatii sau în cazul unui accident. Acest lucru favorizeaza dezvoltarea independentei lor și ii responsabilizeaza

In viziunea Montessori, un copil se dezvolta mai bine intr-un mediu calm, ordonat, atragator, gandit pe dimensiunea lui și raspunzand nevoilor sale. Crezul metodei Montessori isi are originea în deviza ”Ajuta-ma sa ma descurc singur”, de  aceea spatiul Montessori este centrat pe copil. Un mediu pe masura lui, preluand conceptul lumii adultilor la scara mai mica, este stimulativ și faciliteaza dezvoltarea lui intr-un individ independent și responsabil, oferindu-i libertatea de a se gestiona singur.

Atmosfera 

 

  • Abordarea Montesori se bazeaza pe respect pentru sine, ceilalti și mediul inconjurator. Atmosfera este de armonie și calm. Pentru a o crea este nevoie de efortul sustinut și preocuparea constanta a invatatoarei în cazul interactiunilor la orice nivel, atat în relatiile cu copiii, cat și cu adultii
  • Pedagogul Montessori este un model de comportament dezirabil pentru copil, astfel incat va avea, la randul sau, un comportament plin de gratie și curtoazie (rabdare, vorbit în soapta, pe un ton calm etc.), fiind perfect capabil sa intervina cu noi abordari pentru captarea atentiei.
  • In mediul Montessori nu exista recompense exterioare (calificativele sunt insa utilizate de invatatoare nu pentru facilitarea comunicarii cu elevii, ci pentru efectuarea evaluarilor conform normelor nationale în vigoare și pentru a obisnui copilul cu cuantificarea/valorizarea rezultatelor obtinute – calificativele/notele sunt comunicate în mod individual copilului), pentru a nu interveni în libera alegere a copilului. Invatatoarea nu ofera laude în momentele de maxima concentrare, iar comentarile în sistemul Montessori sunt mai degraba descrieri decat evaluari (In loc de ”Foarte bine! Ce grozav esti!”, ”Ai muncit cu adevarat la acest lucru, culorile sunt foarte bine alese”). în Școala Româno-Britanică exista un cod al “caselor” (similar celui existent în viata scolara a lui Henry Potter) acest joc avand insa ca scop cresterea constanta a abilitatilor de lucru în echipa și leadership în randul elevilor, nicidecum recompensarea acestora pentru indeplinirea sarcinilor ce oricum le apartin.

Scopul metodei Montessori este de a construi pe tendintele naturale ale copilului.Invata hranindu-i-se pasiunile și dorinta intrinseca de a cunoaste. Din acest motiv, predarea este individuala, nu exista teste, ci evaluari, competitie, recompense sau pedepse, considerandu-se ca singurul lucru de care are nevoie un copil este multumirea de sine la realizarea unui lucru prin propriile puteri, obtinand astfel rezultate excelente în mediul exterior, inclusiv în examenul de finalizare a  ciclului gimnazial. Comunicarea foloseste principiile ESPERE și respectul este un element-cheie, fiind incorporat în fiecare aspect al mediului Montessori, de aici și lectiile de comportament în societate.

Modul de lucru 

 

  • Invatatoarea prezinta prin demonstratii individuale cum se face o activitate, lasand apoi copilul sa incerce și el daca doreste. La final ii va arata copilului cum sa stranga materialul, punandu-l la loc pe raft;
  • Abordarea limbajului este fonetica, iar invatarea se face cu litere tiparite în smirghel care stimuleaza în mod simultan trei simturi diferite (auditiv, vizual și tactil)
  • Clasele Montessori nu au jucarii, cu exceptia materialelor specifice. Exista situatii în care acestea pot fi introduse la sfarsitul orelor de program, pana la sosirea parintilor

In mediul Montessori, copiii au anumite libertati, în scopul dezvoltarii personalitatii. Metoda urmeaza copilul, permitandu-i sa se concentreze pe o activitate individuala care ii starneste interesul, urmarind atingerea acelui moment de maxima concentrare care ii permite sa evolueze. Copiii sunt foarte interesati de lucrurile  reale, astfel incat, desi initial clasele au fost dotate și cu jucarii, observandu-se ca erau preferate materialele de lucru, ele au fost retrase în cele din urma. De altfel, materialele specifice Montessori sunt senzoriale, Maria Montessori considerand ca perceptia senzoriala reprezinta una dintre bazele construirii realitatii.

Metode/Elemente specifice sistemului Waldorf 

 

Elementele din sistemul Waldorf sunt utilizate pentru materiile Muzică și Artă, unde studiul euritmiei este o artă a mișcării, o îmbinare între dans, gestică ce exprimă într-un alt fel vorbirea și muzica. Euritmia duce în timp la o dezvoltare armonioasă, copilul devine sensibil la calitatea gesturilor și capată o anumită grație a mișcărilor. Un alt exemplu este dat de desenul formelor, care reprezintă un precursor și un element ajutător al multor materii, ușurând copiilor trecerea spre litere, spre forme geometrice și spre abstractizare.

Pentru mai multe informații legate de procedura de înscriere sau orice alte detalii , contactați-ne!